A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Kategóriák

D - vitamin szükséglet (cikk)

A téli időszak különösen aktuális, hogy  a D-vitamin fontosságát felemlítsük.

Talán nem is foglalkozunk általában vele annyit, mint amennyit kellene, pedig az egyik leglényegesebb vitamin, amely egészségi állapotunk karbantartása szempontjából rendkívül lényeges.
 
Miért fontos a megfelelő mennyiségű D-vitamin?
 
A D-vitamin hiányos állapot, még akkor is jelentős egészségi károkat okozhat, ha semmi féle tünete nincs. Ugyanis összefüggésbe hozható a szív- és érrendszeri betegségekkel, autóimmun betegséggel, asztmával, rákos megbetegedésekkel.
(Több  tanulmány is bebizonyította, hogy az alacsony D- vitamin szintű embereknek kétszer akkora esélye van szívrohamra, a stroke-ra vagy más szívvel kapcsolatos eseményekre, azokhoz hasonlítva akiknek magas a D-vitaminszintje)
Hosszabb távon a D-vitamin hiány csontritkuláshoz vezethet, növeli az izületi betegségek kialakulását, hatással van  a magasvérnyomásra, érelmeszesedésre. Rizikófaktor a vastagbéldaganatok kialakulása szempontjából, növeli a 2-es tipusú cukorbetegség kialakulását.
Fontos az egészség megőrzésében, hogy az optimális D-vitamin szintet megtartsuk szervezetünkben.
De általánosságban elmondható, hogy hiánya szinte minden betegség kockázatát növeli.
 
Gyermekvállalás és D-vitamin összefüggése
 
Régi megfigyelés, miszerint az északi országokban télen kimutatható mértékben visszaesik a teherbe esések száma.
 
Természetesen nemcsak a fogamzóképesség növeléséhez, a magzat kihordásához is elengedhetetlen a megfelelő vitaminszint. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a fogamzást követően a szervezet addig soha nem látott szintre próbálja emelni a D-vitamin-tartalékait. A magzat számára ugyanis az anyai szervezet az egyedüli D-vitamin-forrás. Hiányában csontrendszeri eltérések is kialakulhatnak, sőt valószínűleg az izmok, az idegrendszer és az immunrendszer érését is kedvezőtlenül befolyásolhatja az anya vitaminhiányos állapota.
Egyértelmű tehát, hogy oda kell figyelnünk és időnként ellenőríztetni szervezetünk D-vitamin szintjét, laboratoriumi vérvétellel.S ha szükséges, pótolni kell azt.
 
Hogyan lehet szert tenni D-vitamin pótlásra?
 
- Az elsődleges és természetes D-vitamin forrás a napsugárzás. Ebből elegendő lehetne, ha arcunkat, karunkat naponta 10-15 percig napsütés érné. A téli időszakban  - hazánkban és a legtöbb európai országban - sajnos ez nem lehetséges. Akik azt gondolják, hogy szoláriumozással pótolható (helyettesíthető), tévednek.
 
- Másik D-vitamin forrás az étkezés lehetne, hogy olyan élelmiszereket fogyasztunk, amikben D-vitamin  található. Ilyenek pl: a tengeri halak, a tojás, máj, sajt, teljes kiőrlésű kenyér, csiperke gomba, tej, marhahús,
 
- A harmadik lehetőség az étrendkiegészítők, amiket D-vitamin néven forgalmaznak. 
 
 
Ajánlatunk:
 
Fenti képeken látható négy féle D-vitamin készítményt kínálunk a Vitaminok..... menüpontban találhatóak.
 
 
D-vitamin hiány esetén a kálcium,- és forszor-szint is csökken, mert ezeknek az ásványi anyagoknak a felszívódásához nélkülözhetetlen a D-vitamin. 
 
Régebben szinte csak az időskori megbetegedésekkel hozták összefüggésbe a D-vitamin hiányát. Ma már bármely korosztálynál előfordulhat, a megváltozott életmód miatt. A kevés mozgás, a sok négy fal között töltött idő, elősegíti a D-vitamin hiányos állapotot.
 
Az alacsony D-vitamin szint magában hordozza a depressziós tüneteket is. Tanulmányok szólnak róla, hogy hiánya kiválthat szellemi és lelki betegségeket is.
 
Különös figyelmet érdmel  a túlsúlyos vagy elhízott emberek  D-vitaminszintjének alakulása, mivel a súly-gyarapodással a D-vitamin szintje csökken.

A kutatók magyarázata szerint az ok az lehet, hogy mivel a D-vitamin a zsírszövetekben raktározódik el, a kövér emberek "megnövekedett raktározási kapacitása" feltehetően megakadályozza, hogy a vitamin bekerüljön a vérkeringésbe.

 
Nem véletlen, hogy a közelmúltban a magyar orvostársadalom  szakmai ajánlást tett közzé, mi szerint  november és március között, a D-vitamin  bevitelt  tízszeresére javasolják emelni.

Testünk és lelkünk is megsínyli a naphiányos hónapokat, így februárra érezzük: már a vésztartalékok is kiürülőben. A D-vitamin ráadásul létszükséglet: betegségek melegágya lehet az, ha hosszan hiányzik a szervezetünkből.

 
Alapkő a szervezetben
 
Hogy megfázás ellen tömjünk magunkba C-vitamint, amennyit csak lehet, figyeljünk a megfelelő vaskészletekre, mert különben fáradékonyak és vérszegények leszünk, közismert mondatok. Ezzel szemben még a kutatók is csak most kezdik felismerni a D-vitamin szerepét. 
Depresszió, cukorbetegség, meddőség, skizofrénia, érelmeszesedés – csak néhány kiragadott példa abból a többtucatnyi betegségből, amelyek kialakulásában bizonyítottan szerepe van a D-vitamin hiányának. A „napvitamin” ugyanis a legújabb kutatások szerint az egyik legtöbb szervre ható építőeleme az emberi szervezetnek: szerepe van a csontok és az idegrendszer fejlődésében, valamint a fertőző betegségek elleni védekezésben, miközben a magyar lakosság kétharmada súlyos D-vitamin-hiányban szenved (tél végén különösen).
 
„A napfény az élet alapfeltétele. A hatására az emberi szervezetben termelődő D-vitamin pedig valójában nem is egy egyszerű vitamin, hanem egy hormon »előanyaga«, amely más hormonokra, illetve a szervezet legalább harminc sejttípusára hat közvetlenül. Ennek tükrében igazán aggasztó, hogy a lakosság a szükségesnek tartott D-vitamin alig 2-4 százalékához jut hozzá – figyelmeztet a Magyar Prevenciós Orvos Társaság. – Ezen az éghajlaton ősztől tavaszig a napfény nem képes elegendő D-vitaminhoz juttatni a szervezetet, a D-vitaminban gazdag ételek, például bizonyos tengeri halfajták fogyasztása pedig Magyarországon a nullához közelít” – mondja dr. Takács István, a szervezet elnöke.
 
 
A kicsiknél is hiányzik
 
A gyerekek esetében pedig különösen fontos a figyelem. A Tűzoltó utcai Gyerekklinikán például vizsgálják az ott kezelt gyerekek D-vitamin-szintjét, és az eredmények szerint éves átlagban 40 százalékuk D-vitamin-hiányos, 15 százalékuk súlyosan. Mivel ez felmérés a nyári hónapokban bekerült gyerekek eredményeit is tartalmazza, biztosan állíthatjuk, hogy a téli hónapokban ezek az arányok még rosszabbak.
 
A hazai szakemberek azt javasolják, méressük meg rendszeresen D-vitamin-szintünket (egyszerű vérvizsgálat), ezenkívül novembertől márciusig fogyasszunk napi 2000 egységet a „napelemből”. Sok D-vitamint tartalmaz a tojás sárgája (ám ebből is minden nap legalább 16-18 darabot kellene megenni az elégséges bevitelhez), a régen alkalmazott ricinusolaj, a tőkehalmáj vagy a tengeri halak, de az egészséges D-vitamin-szint télen mesterséges pótlás nélkül gyakorlatilag elérhetetlen.  
.
Forrás:http://www.nlcafe.hu/egeszseg/20130211/d-vitamin/#aktualisdoboz
 

Magyar D-vitamin ajánlás

dvitamin_napi_szukseglet_170x105A hivatalos magyar D-vitamin ajánlás szerint, a D-hormon hiány szempontjából nagy kockázatú betegeknek, mint a különböző csontbetegségek (csontritkulás, csontlágyulás, angolkór), krónikus máj-, illetve vesebetegségek, magas vérnyomás betegség, krónikus szívelégtelenség, mellrák vagy vastagbélrák esetében, hormonszint meghatározást követően, a szükséges mértékben kell a D-vitamint pótolni. Ugyanez igaz terhességben, szoptatás alatt, túlsúlyosak esetén, időskorban, és a tartósan napfényhiányban szenvedőkre. A hiány megállapításához a 25(OH)D-vitamin szintet mérik vérből. A szükséges mennyiséget képlet segítségével, egyénileg számolják ki. Felnőttek esetén négy-hat naponta 50.000 NE D3-vitamin-adagokkal –a hiány nagyságától függően- biztonsággal lehet pótolni. Csecsemő- és gyermekkorban a D-vitamin hiány kezeléséhez egyéves kor alatt naponta 1000 NE, egyéves kor felett napi 2000 NE adható naponta.

Magyarországon a téli időszakban, amikor kevés a napsütés, egy egészséges szervezet sem tud elegendő mennyiségű D-vitaminhoz jutni. Ezért a magyar ajánlás szerint megelőzés céljából a fentebb említett betegségekben illetve állapotokban egész évben javasolt D3-vitamin tartalmú készítményak adása.

Késő ősztől kora tavaszig az egészséges embereknek is ajánlják a megelőző mennyiségű D-vitamin szájon át történő bevitelét. Csecsemők számára 400-1000 NE, gyermekeknek 1-6 éves korig 600-1000 NE, illetve 6 év felett 600-1000 NE, serdülőknek 800-1000 NE. Felnőttekn számára 1500–2000 NE, míg terhes nőknek 1500–2000 NE a magyar ajánlás. Túlsúly esetén megelőzésként a normál felnőtt adag legalább duplája (3000-4000 NE) szükséges. Ez az orvosi ajánlás a korábbi évekhez képest közel tízszeresére emelkedett. 

 
Összefoglalva, a D - vitamin szerepe az emberi szervezetben
 
  • .Javítja a kalcium és a foszfor felszívódását

      •    Nélkülözhetetlen a csontrendszer és a fogazat kialakulásában
      •    Biztosítja az idegrendszer és a szív megfelelő működését
      •    Segít bizonyos rákbetegségek lelassításában vagy visszafordításában
      •    C- és A-vitaminokkal együtt szedve megelőzheti a megfázásos betegségek kialakulását
      •    gyorsítja a kötőhártya gyulladás, a romló fogak, és a törött csontok gyógyulását
      •    A D-vitamin-hiány csontvesztéshez, csontritkuláshoz vezet, súlyos hiány esetén pedig csontlágyulás is felléphet. D-vitamin-hiányosoknál megnő a csonttörések kockázata, a csontritkulásra szedett készítmények hatásossága csökken.
      •    Az alacsony D-vitamin-szint növeli a reumás ízületi gyulladások, az inzulinfüggő cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának esélyét.
      •    A kutatások szerint a D-vitamin hiánya hozzájárul a szívelégtelenség kialakulásához, súlyosbodásához, megnöveli a magas vérnyomás és az érelmeszesedés kockázatát.
      •    Vesebetegségek esetén a D-vitamin-hiány kockázata fokozott, ezért a megfelelő D-vitamin-pótlás kiemelt jelentőségű.
      •    Emlőrák és vastagbéldaganatok kialakulása és lefolyása szempontjából a D-vitamin-hiány bizonyítottan rizikótényező.
      •    Gyermek-vállalás. Magzati és csecsemő-, illetve kisgyerekkori D-vitamin-hiányban az 1-es típusú cukorbetegség kockázata fokozódik.
      •    Felnőttkorban a D-vitamin-hiány növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát.
      •    Depresszió ellenes hatása van