A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Kategóriák

A jó légzés egészségünk záloga

Nem is gondolunk rá, hogy a légutak és a tüdő jó állapota mennyire fontos napi életvitelünk szempontjából és egészségünk megőrzéséhez.

Az ember néhány hétig elélhet táplálék nélkül, két napig folyadék nélkül, de légzés nélkül csupán néhány percig bírja. Ebből is látszik, hogy a légzés milyen fontos szerepet tölt be életünkben, sőt a légzés módja, minősége sem mindegy. Ha nem helyesen vesszük a levegőt funkcionális zavarokhoz, betegségekhez vezethet. Egy olyan ember, aki nem helyesen lélegzik, szervezetébe nem jut be elegendő friss levegő, így oxigén sem, sejtjei “légszomjban” szenvednek. Nem véletlen, ha valakinek légúti problémái vannak, légzésfunkció vizsgálatot végeznek nála, hogy megállapítható legyen a légutak mely részét érinti az illető egészségi problémája.

 

Amikor egy újszülött baba világra jön, ösztönösen helyesen lélegzik. Természetesnek tartjuk, hogy a légzéssel nem kell foglalkozni, az a lét automatizmusa. Sajnos nem így van, mert felnőtt korban nem is figyelünk rá, hogyan is kell biztosítanunk szervezetünk számára a nélkülözhetetlen oxigént. A légzés akaratunktól független és akaratlagos szabályozás alatt áll.

Ha elsajátítjuk a helyes légzést, nem csak teljesítőképességünkért és egészségünkért teszünk sokat, hanem a szellemi fejlődésünkért is.

A nap 24 órájában folyamatosan, reflexszerűen veszünk levegőt. Nyugodt légzéskor 1 perc alatt 16-szor- 20-szor vesz levegőt egy felnőtt ember, ekkor előfordulhat, hogy  tüdőnk 2,5 liter levegővel telítődik.

A környezetünkben számos egyéb tényező van hatással a légzésre és ezen át a sejtek oxigénnel való ellátására.

Vannak olyan tényezők, amik ellen nem nagyon  tudunk mit tenni, viszont vannak olyan lehetőségek, melyekkel sokat tehetünk tüdőnk épsége és így általános egészségünk megőrzése érdekében.

Amit irányításunk alatt tudunk tartani, azért érdemes is tenni. Nagyon fontos, hogy tudatosan óvjuk tüdőnk egészségét.

 

Íme, 5 dolog, amivel természetes módon méregteleníthetjük a tüdőnket:

      1. Leszokás a dohányzásról

Egyik  megelőzési módszer, ha felhagyunk a dohányzással. Mint köztudott, a dohányzás az egyik leggyakoribb oka a tüdőrák kialakulásának. Vannak, akiknek szervezetük hajlamosabb a daganatok kialakulására, míg másoké kevésbé. Azt is kimutatták, hogy azon nemdohányzó nőknél, akik dohányzó partnerükkel élnek egy fedél alatt, 25%-al nagyobb a tüdőrák kialakulásának esélye, mint azon nemdohányzó nők esetében, akiknek párjuk szintén nemdohányzó.

       2. A  szervezet antioxidánssal való ellátása

Hogy pontosan hányféle antioxidáns bevitelére van szükség és milyen adagokban, ez nehezen általánosítható, hiszen függ az egyén fizikai állapotától, életvitelétől, körülményeitől. Ráadásul nem is tudható, hogy a megvásárolt zöldségek, gyümölcsök milyen mértékben tartalmaznak antioxidánsokat.

Az antioxidánsok felveszik a harcot a káros szabad-gyökökkel szemben. Kutatások szerint az antioxidánsok fokozzák a tüdőkapacitást és fejlesztik a légzés minőségét. Kiváló antioxidáns forrás lehet az áfonya, brokkoli, hal, szőlő, zöld tea, spenót, édesburgonya, saláta, sárgarépa, káposzta, csalamádé, cékla, paradicsom, hagyma, fokhagyma, fűszernövények, stb.  Étrend-kiegészítő formájában is biztosíthatjuk a szükséges antioxidáns bevitelt.

Weboldalunkon az alábbi menüpontokban találhatók étrend-kiegészítők, melyek antioxidánsokat, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaznak;

- Immunrendszer támogatása

- Ásványi anyagok, nyomelemek, vitaminok

 

      3. Mozogás, mint terápia

Számos tanulmány hangsúlyozza a testmozgás fontosságát. Napi félóra, heti 3-4 alkalommal már elég sokat jelenhet egészségünk megőrzésében. A tüdőnek is kimondottan jót tesz, mert addig intenzívebben lélegzünk míg a gyakorlatokat végezzük.

      4. Megfelelő környezet

Fontos a megfelelő környezet.  Az otthon, a munkahely, ahol huzamosabb ideig tartózkodunk megfelelő szellőztetése kulcsfontosságú. Ha foglalkozásunk során veszélyes anyagokkal dolgozunk, vagy ha otthon házilag dolgozunk valamilyen veszélyesebb szerrel, mindenképpen viseljünk maszkot, ne kockáztassuk az egészségünket.

      5. Helyes légzés

A mély lélegzetvétel tudatosan kell történjen. Naponta, akár többször is szánjunk pár percet a megfelelő légzést biztosító gyakorlatra. Érdemes kipróbálni a 4-1-4 módszert, ami annyit jelent, hogy 4 másodpercig kell jó mélyen beszívni a levegőt, majd 1 másodpercig visszatartani, majd 4 másodperc alatt ki kell fújni. Ahhoz, hogy a test minden egyes sejtje hozzájuthasson oxigénhez, kielégítő légzés és keringés szükséges.

Először hihetetlennek tűnhet, hiszen a légzés akaratunktól független, feltétlen reflex, mégis a legtöbb ember helytelenül lélegzik. Ha megfigyeljük saját magunkat, hajlamosak vagyunk aprókat lélegezni. A megoldás erre az, ha kihasználjuk a tüdőnk teljes térfogatát, ezt mély sóhajtásokkal is gyakorolhatjuk.

Ez nem csak stimulálja a tüdőt, hanem a stresszt is csökkenti, így sokkal energikusabbakká válhatunk. Érdemes megfontolni a leírtakat, hogy ne tapasztaljuk meg a légszomjat, a kifulladást, a mellkasi szorítást, a hörgők sípoló hangját.

 

Bölcselet a légzéssel kapcsolatban;

Indiában úgy tartják, hogy „a tudatos, nyugodt légzés az agy legértékesebb adottságainak működését, és a gondolkodás világosságát biztosítja, ezáltal az életerő áramlását irányítja”.

Thich Nhat Hanh, vietnami származású szerzetes fogalmazta meg legjobban a légzés fontosságának szerepét: „Lélegezz mélyet, hogy lelkedet haza tudd vezetni a testedhez.”

 

 

Lejegyezte: Barátfalvy Irén