A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Kategóriák

Tőlünk kérdezték - Alvásproblémák

A kérdés tartalma:
 
Nehezen alszom el, vagy - ha mégis sikerül - többször ok nélkül felébredek.
 
Válasz;

Mire vigyázzunk, hogy az éjszakai pihenésünk eredményesebb legyen? 

Az alvás fontos, mint ősi energiaforrás

- Ne vacsorázzunk későn, közvetlen lefekvés előtt ne együnk. A vacsora ne tartalmazzon nehezen emészthető ételt
- Ne fogyasszunk alkoholt.  A közvélekedés szerint az italtól elálmosodunk, sokan éppen azért hajtanak fel valamit este, hogy jobban tudjanak aludni. Szervezetünk azonban ennél sokkal összetettebb módon reagál az alkoholra, ami az alvás ritmusát zavarja meg. Eleinte nyugtatóként hat, ám néhány óra múlva, amikor leesik a vér alkoholszintje, felébredünk. Ne fogyasszunk alkoholt lefekvés előtt 2-3 órával.

- Lefekvés előtt szellőztessünk ki 

- A fekhely legyen kényelmes, a matrac inkább kemény legyen és egyenletes 
- A párna ne legyen túl magas, jó ha követi a fej, ill. a nyak vonalát, a nyakszirthez simulva 
- Ha kintről beszűrődő fényt tapasztalunk, árnyékoljuk az ablakot 
- A zajforrásokat -amennyire lehet- szüntessük meg, védjük ki 
- Nem célszerű a hálószobában sok növényt tartani, mivel azok éjszaka széndioxidot bocsájtanak ki 
- Tudjuk meg, hogy fekhelyünk alatt mutatható-e ki vízér, Hartmann-ér, esetleg valamilyen káros sugárzás. Ha -igen- árnyékoljuk le rézszövettel
(rézlepedővel) 
- Ha stressz okozza a nem kielégítő alvást, lefekvés előtt meditáljunk vagy hallgassunk relaxációs zenét, igyunk nyugtató hatású teát (esetleg ezek kombinációját érdemes alkalmazni) 
- Lefekvés előtt ne végezzünk fizikailag megterhelő tevékenységet 
- Este ne nézzünk olyan filmet, ne olvassunk olyan könyvet, ami fokozott izgalmat vált ki 
- Figyeljük meg, hogy az éjszakai ébredés hány órakor következik be. Az enyhe fájdalom is megzavarhatja az alvást, akkor is, ha nem annyira erős, hogy felébredjünk rá. 
- Ha az ébredési idő rendszerint ugyanarra az időpontra/időszakra tehető, célszerű megnézni a kínai szerv-órát, ugyanis abból valamely belső szerv működésének zavarára lehet következtetni.

- Ha az alvás felszínes, idegrendszerünknek pihennie kell.

Bioritmus címmel tájékozódhat róla:  http://www.relax-studio.hu/relax-magazin/

- Gondoljuk végig, mi az amire felébredünk (zaj, fény, fájdalom, nyugtalanság, kellemetlen álom, stb), ha általában ugyanarra ébredünk, abból is lehet következtetni az ébredést kiváltó okra, s esetleg lehet ellene tenni. 
- Ma már több természetgyógyászati terápia alkalmazása is hozhat eredményt, de ehhez az eredet kiderítése nélkülözhetetlen. Ezt Önt tudja legjobban megfigyelni önmagán. Érdemes a leírtak alapján önvizsgálatot tartani. 

Amennyiben fentiek figyelembe vétele, alkalmazása, kiszűrések nem hoznak eredményt a probléma összetettebb. Akkor célszerű kivizsgálással meggyőződni, hogy mi áll a zavarok hátterében.
Kiderítése jól lehet fül-orr-gégész, belgyógyász, ideggyógyász, vagy más szakorvos feladata, valamint Alvás-ambulancia igénybe vétele. 

Az alvászavarokról - A jóalvásról   ITT  olvashat még

Alvásambulanciák;

Budai Alvászavar Szakambulancia

Cím: 1126 Budapest, Hertelendy u. 13.Térkép
Telefon: 1/789-7034
Egyéb: E-mail: hertelendy@somnocenter.hu

 

Semmelweis Egyetem, Budapest - Pulmonológiai Klinika, Alváslaboratórium

Cím: 1021 Budapest, Diósárok út 1/c.Térkép
Telefon: (1) 355-9733 / 7058

 

Tisztelettel,

Barátfalvy Irén