A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Kategóriák

Felébred éjszakánként?

Egyre több embertől lehet hallani, hogy lefekvést követően nem tud elaludni, vagy többször felébred éjszaka, az ébredéseket követően nem tud visszaaludni, illetve jóval korábban felébred, mint ahogyan kellene.

Ha a tünetek több mint egy hónapja fennállnak, illetve hetente legalább háromszor előfordulnak, alvászavarról beszélünk.

Komolyan kell venni azokat az eseteket, ha a fenti éjszakai panaszokat követően, nappal fejfájást, fáradtságot, hangulati változásokat, koncentráció nehézségeket, gyengeséget, esetleg gyomorsav-tüneteket tapasztal. Az alvászavarokat ma már a népbetegségek közé sorolják, mivel minden harmadik embert érint.

Az alvászavarok az egészség és az életminőség jelentős romlását idézhetik elő, károsíthatják a szervezet regenerálódását, fokozhatja a cukorbetegség, a szív-érrendszeri és a pszichiátriai betegségek kialakulásának kockázatát, esetleg közúti vagy munkahelyi baleset bekövetkezését.

Mi okozhat álmatlanságot?

Idegrendszeri problémák, rendezetlen körülmények, melyek lelkileg megterhelőek vagy valamely betegség, ami fájdalommal jár. Előfordulhatnak vissza-visszatérő negatív gondolatok, amik nyugtalanná tesznek. Stresszes életmód, többműszakos munkarend és azok váltakozásai. Lehetnek külső körülmények: valamilyen zajforrás, nem kívánt fények, melyek zavarják pihenésünket. Komoly problémát okozhatnak a geológiai sugárzások, a földből sugárzó különböző vízerek. Gondolnánk, hogy a túlsúly és az alvászavar is szoros kölcsönhatásban van egymással?  

Mit tehetünk, ha alvási nehézségekkel küzdünk?

• Próbáljunk minden este ugyanabban az időpontban lefeküdni.

• Lehetőség szerint zárjuk le a napközbeni rohanós tempót és mindazt, ami stresszt okozhat.

• Lefekvés előtt vegyünk lazító, meleg, gyógynövényes fürdőt. Ha van olyan illat, amit kifejezetten szeretünk, párologtathatunk illóolajat. Vannak alvást segítő párnák (pl. levendula illatú)-

• Csak akkor feküdjünk le aludni, ha álmosak vagyunk.

• Ha ülő munkát végzünk napközben, tehetünk egy kellemes esti sétát lefekvés előtt.

• Haza érkezést követően ne feküdjünk le rögtön, hagyjunk elég időt a szervezetünknek, hogy alkalmazkodjon az éjszakai ritmushoz.

• Lefekvés előtt mindig szellőztessünk ki, próbáljunk olyan hőfokot beállítani, mely kellemessé teheti az alvást, 18-19 fokot.

• A lefekvést követően kb. 30 percen belül nem alszunk el, inkább keljünk fel és foglaljuk el magunkat, valamilyen csendes tevékenységgel, minthogy forgolódjunk.

• A megszokott ágyunkban/helyünkön feküdjünk le.

• Ha igényünk van napközbeni alvásra, azt dél körül vagy kora délután tegyük meg és ne legyen hosszú (maximum 1 óra), ne legyen több egy alkalomnál.

• Úgy időzítsük a vacsorát, hogy ne essen az túl későre. Hagyjunk időt az emésztésre. A vacsora ne legyen túl zsíros, és túl fűszeres sem, mert megakadályozhatja a pihentető módra kapcsolódást.

• Az esti órákban már ne fogyasszunk koffein – és szesztartalmú italokat és egyéb élénkítő hatású ételeket.

• Közvetlenül lefekvés előtt ne nézzünk tévét és ne olvassunk felzaklató tartalmú könyveket, és ami még fontosabb: sose aludjunk el bekapcsolt televízió, rádió, számítógép mellett. A képernyő mentes pihenés mindig pihentetőbb.

• A telefonunkat se tegyük közvetlenül a fejünk mellé, sőt jó, ha a bekapcsolt okostelefont alvás-időben távol tartjuk magunktól. Az elektronikai eszközök alkalmazása 22%-al csökkentik szervezetünk melatonin-szintjét, mely hatására nehezebbé válik az elalvás. Ha nézegetjük is telefonunkat az ágyban, még rosszabb, mert kék fénye tovább csökkentheti elalvási készségünket.

• Megkönnyíthetjük az elalvást kellemes, relaxációs, nyugtató zenével, meditációval.

• Ne alkalmazzunk altató tablettákat, hosszabb távon mellékhatásokat okozhatnak. Több gyógynövény-tartalmú készítmény, vagy gyógynövényteák kaphatók, amik mellékhatások nélkül segíthetnek, pl: citromfű, valeriána, komló, orbáncfű, kamilla.

• Minden nap próbáljunk meg azonos időben felkelni, a szabad – és ünnepnapokon és a hétvégéken is.

• Szakértők szerint nem mindegy, milyen pozícióban alszunk. Bizonyára abban is van igazság, de mindenkinek kialakult egy szokása a pihenési elhelyezkedését illetően, amit csak akkor változtat meg, ha valami miatt szükségessé válik.

• Éjszakai pihenésünket/alvásunkat megzavarhatják az úgynevezett geológiai sugárzások, a földben lévő különböző vízsugárzások. Azok kivédésére alkalmazhatunk Rézlepedőt, ami visszaveri kártékony hatásukat.

• Ha gyógyszert szed, meg kell tudni, összefüggés van-e a gyógyszer mellékhatása és az álmatlanság között. Kezelő orvosával konzultáljon erről.

Amennyiben a leírtaknak megfelelően igyekszünk mindent megtenni pihentető alvásunk érdekében, s ennek ellenére mégsem tudjuk kiküszöbölni az álmatlanságot, tanácsos alvásszakértőhöz fordulni.

Lejegyezte,

Barátfalvy Irén

2023. november 1-én