A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

Kategóriák

Amit a front-érzékenységről jó tudni

Köztudott, hogy a tavaszi időjárás változékony. Több költőt is megihletett és verset írt a „bolondos áprilisról”.

Az sem véletlen, hogy a biometeorológia egyre többet foglalkozik az időjárás változásaival és foglalkoztatja a tudomány embereit is.  A kutatás tárgya főként az időjárás váltások emberi szervezetre gyakorolt hatása, amit front-érzékenységként említünk.

Hippokratész (i. e. 460-i. e. 375) feljegyzéseiben olvashatunk először a frontérzékenységről. Hiába a régi felismerés, az orvostudomány csak nemrégiben ismerte el a frontérzékenységet, mint valós tünetekkel járó népbetegséget.

Miért érzékeny az ember az időjárás-változásra?

A szervezet mindig alkalmazkodik az aktuális időjáráshoz, és a hormontermelést, az immunrendszert, a test-hőmérsékletet és a vérnyomást az aktuális körülményhez igazítja. Az emberi szervezetnek 14 nap kellene ahhoz,  más klímához hozzászokjon. A hirtelen időjárás-változást sem tudja rövid idő alatt követni, és működését az adott helyzethez igazítani. Emiatt jelentkeznek a rossz közérzet és az egyéb panaszok, egyénenként más mértékben és módon.A front-érzékenységet inkább az idősebb korosztály egyéni érzékenysége okán tartják számon, pedig nem így van, mert a front-érzékenység a fiatalabbakat éppen úgy érintheti, mint az éltesebbeket.

Miért alakulnak ki front-hatások?

A front a hideg és meleg légtömegek találkozásánál kialakult légköri képződmény.

  • melegfront:  a hőmérséklet emelkedni kezd, nő a levegő páratartalma, a légnyomás pedig csökken.
  • hidegfront: esetén pedig a hőmérséklet csökken, a légnyomás emelkedik, és megerősödik a szél.
  • kettős fronthatás: a Kárpát-medencében, sajátságos földrajzi helyzete miatt, gyakoriak a kettős fronthatások: leggyakrabban a labilis melegfront és a labilis hidegfront fordul elő együtt. Tapasztalatok szerint ennek a két fronthatásnak van a legerőteljesebb hatása vegetatív idegrendszerre. Ilyenkor egyéni érzékenység alapján, a két fronthatás jellemzői keveredve, illetve egymástól függetlenül is jelen lehetnek.

Milyen hatás válthat ki a front az emberi szervezetben;

Erősödhetnek a reumatikus és ízületi fájdalmak, fejfájás, migrén jelentkezhet. A frontok okozhatnak asztmás rohamokat, gyomor-, epe- és vesegörcsöket, mellkasi panaszokat is. Sokan tapasztalnak ilyenkor levertséget, ingerlékenységet, nyugtalanságot, alvászavart, a reflexek lassulását, a koncentrálóképesség csökkenését. Aki túlhajszolt, stresszes életet él, keveset mozog, és nem erőssége az egészséges táplálkozás, nagyobb eséllyel lesz érzékeny a frontokra.

Frontérzékenység tünetei;

- Melegfront idején emelkedik a légnyomás, fokozódik a szervezetünkre, ereinkre  nehezedő nyomás, ennek következtében vérnyomásunk emelkedik. A melegfrontra érzékenyeknek emelkedik a vércukorszintje, nő a reflexidejük, fáj a fejük, és hajlamosabbak a depresszióra. Erre az időszakra a balesetek számának emelkedése, a gyulladásos folyamatok fellángolása, a szívbetegségek romlása, valamint a fájdalomérzékenység fokozódása a jellemző.

- Hidegfront érkezésekor épp az ellenkezője történik, csökken a légnyomás, így vérnyomásunk is. A légnyomás hirtelen esése hozzájárulhat a szívkoszorúereken belül lévő meszes plakkok leszakadásához, mely a szívinfarktus legfőbb oka. A hidegfrontra migrénnel, ízületi gyulladásokkal, a reuma megjelenésével, kiújulásával reagál a szervezet. Ilyenkor újulnak ki a reumatikus panaszok, válnak aktívvá a gyomorfekélyek, fokozódnak a görcsös hasi panaszok, de gyakoribbá válnak a szívkoszorúér-meszesedés okozta fájdalmak is. Több a szülés - és azon belül a koraszülés, valamint az asztmások jobban fulladnak.

Sajnos, a frontérzékenység egyre több embert érint, két okra vezethető vissza.  A z egyik a fokozódó légszennyezettség, a kipufogógázok, a savas eső olyan külső hatások, melyek a frontérzékenység kialakulását elősegítik. A másik, hogy az emberi szervezet egyre kevésbé edzett. Az emberek többsége nem mozog eleget, alig tartózkodik a friss levegőn. Az immunrendszer gyengesége mellé a szervezet általános gyengesége járul, ami így még nehezebben tud alkalmazkodni a hirtelen időjárás-változásokat. Érdemes ezért is hangsúlyt helyezni az egészséges életmódra, lemondani a káros szenvedélyekről, mozogni, sportolni (ha lehet levegőn), és tudatosan táplálkozni. Az erős szervezet a frontokkal szemben is könnyebben védekezik.

 

Hogyan védekezhetünk a fronthatások érzékenysége ellen;

A frontérzékenység miatt jelentkező tünetek enyhítésére, megszüntetésére, ne nyúljunk egyből a gyógyszerekhez, inkább az alábbi természetes módszerekkel próbáljuk kivédeni a kellemetlen hatásokat, melyek hosszabb távon is kifizetődőbbek.

1. Mozgással:  egy kis sétát minden nap iktassunk be. A szabad levegőn töltött idő segít hozzászoktatni szervezetedet a különféle időjárási viszonyokhoz.

2. Tudatos étkezéssel: Sok folyadék, sok gyümölcs, sok zöldség! Fokozd a napi folyadékbeviteled, legalább napi 2-3 litert igyál. Válassz könnyen emészthető, rostdús ételeket, például zöldségeket és gyümölcsöket, melyek vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok. A C- és a B-vitamin, a cink és a magnézium különösen hasznos ilyenkor. Egyes gyógyteák - például rozmaring, citromfű, orbáncfű - fogyasztása is segíthet.

3. Jobb keringéssel, jobb oxigénellátottsággal:  A hideg-meleg vizes zuhany vagy a szauna segíthet a vérkeringés serkentésében. Napközben akár többször is szellőztessünk. Különösen fontos, hogy a sejtek oxigénellátását is fokozzuk.

4. Negatív stressz kivédése:  a jobb közérzet minden betegség és rosszullét legyőzésének kulcsa. Több hatékony stresszoldó módszer is létezik, a fentebb írtakon kívül a különböző relaxációs, -és jógagyakorlatokon át az aromaterápiákig, masszázsokig.

5. Vitaminokkal, ásványi anyagokkal: magnéziumot, ginzenget, B-vitaminokat, Q10-et, C-vitamint,  A-vitamint (bétakarotint) , cinket, karotionidokat (lycopint),

oxigén-pótlást, SunBreeze olajjal/balzsammal.