A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Kategóriák

Magas vérnyomás - a gyilkos kór (cikk)

A napokban az inteneten egy olyan kijelentésre pillantottam, miszerint a magas vérnyomás a ráknál is veszélyesebb. Nem véletlenül nevezik néma gyilkosnak, ha korunk rettegett betegségénél, a ráknál is veszélyesebbnek tartják a kutatók.

Kiket érint a magas vérnyomás?

Ha magas vérnyomásról beszélünk általában az idősebb korosztályra gondolunk. Holott egyre több fiatal korosztályhoz tartózót is érint, sőt a tendencia egyre aggasztóbb.
Fokozatosan nő azok száma, akik rendszeresen 140/90 Hgmm fölötti vérnyomás értéket mérnek, vagyis ők már a hipertónia körébe tartoznak. 
Sőt, sokan vannak, akik nem is tudnak róla, mert nem mérik, nem ellenőrzik vérnyomásukat, a vérnyomás ingadozása és/vagy megemelkedése sokáig tünetmentes...

Mi idézheti elő?

- Genetikai öröklés
- Magas koleszterin szint
- Stressz és szorongás
- és számos egyéb dolog is (Pl: rossz étkezési, életviteli szokások)

Miért veszélyes a magas vérnyomás?

A magas vérnyomás egy ér-öregítő folyamatot idéz elő a szervezetben, kortól függetlenül.
Vagyis, ha egy fiatalabb korosztályba tartozónál magas vérnyomást diagnosztizálnak, szív- és érrendszerében ugyan olyan mechanikai igénybevétel történik, mint egy idős ember szervezetében. Előidézi a mész lerakódását, faluk merevebbé válását, megvastagodását, ezáltal keresztmetszetük csökkenését. Ezek bekövetkezése után a szervek vérellátása nem lesz megfelelő, tehát azok működésében zavar állhat be.


 

A baloldali szív egy probléma                  A jobboldali képen szembe tűnő a

mentes, átlagos szív képe                      szívkamra falának megvastagodása


Egy nemzetközi alapítvány statisztikája szerint, a Földön minden második percben bekövetkezik egy szívroham. Remélhetőleg, nem minden esetben halállal végződik, de az adat így is rémisztően hangzik.

Köztudott, hogy a jóléti társadalmakban a vezető halál ok a szív és érrendszeri megbetegedések következménye.
A magas vérnyomás az artériás rendszer egészét érintő betegség. Megfelelő kezelése tehát elengedhetetlen, mert  a vérnyomás kordában tartásával tudunk pozitívan hatni a szívroham vagy a szélütés bekövetkezésére, ill. a káros szövődmények kialakulására.
Fontos tudni, hogy a vérnyomást csökkentő kezelések mérséklik ugyan a szövődmények kockázatát, de nem elegendőek a szív - és érrendszer teljes védelmére. 

 

 

Hogyan tudunk hatni a vérnyomás csökkentésére?

Megváltoztatott életvitellel:

- testmozgással - ha nem sportol, akkor célszerű gyaloglást beiktatni

- káros szenvedélyek (pl: cigarettázás, mértéktelen alkoholfogyasztás) elhagyásával is jelentősen hozzájárulhatunk  a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának csökkentéséhez vagy elkerüléséhez

- megfelelő légzéstechnika elsajátítása és alkalmazása

- 7-8 óra alvás, pihenés

- rendszeres és megfelelő táplálkozás, (fokhagyma fogyasztás is segít)

- gyógyteák fogyasztása; - lásd: lentebb 

Stresszoldással

- manapság sok szó esik a stresszoldásról, hírleveleinkben is foglalkoztunk már vele. Nem kéétséges, hogy a testi -lelki egészség megteremtése, helyreállítása elsődleges feladat. A stresszoldás nem könnyű, de megtanulható folyamat. A legfontosabb kiválasztani azt a módszert, ami  a legalkalmasabb,  hiszen mindenki másként tud megszabadulni  a feszültségtől, a rá nehezedő lelki tehertől.

Nagyon fontos a megfelelő technika kiválasztása;

- zene hallgatás (ezotérikus, relaxáló zene, komoly zene vagy ki mit kedvel)

- nyugtató tevékenység végzése

- meditálás

 

Mik azok az élelmiszerek, melyek csökkenthetik a magas vérnyomást;

- csökkentett sótartalmú ételek fogyasztása,

- túl zsíros, nehéz ételek fogyasztásának csökkentése

- Joghurt -  a joghurt rendszeres fogyasztása a probiotikumok miatt segíti a szív egészségének megőrzését. A fermentált sajtok szintén jótékonyan hatnak a szívre. Mindemellett egyéb egészségügyi előnyöket is biztosít, például a koleszterin- és vércukorszint-csökkentését. A probiotikumok segítik a hormonrendszer fenntartását, szabályozzák a vérnyomást és a folyadékszintet.
 
- Banán - a vérnyomás emelkedése miatt túlzott nátrium-mennyiség kerül a véráramba. Annak érdekében, hogy csökkentsük a nátriumot a szervezetben, melynek igen káros hatásai vannak, megfelelő mennyiségű káliumot kell bejuttatni. A banán, burgonya, fehérbab, dió, magvak és avokádó gazdag káliumban, mely semlegesíti a nátriumot.
 
- Étcsokoládé - az étcsokoládé és a kakaó is nagyon gazdag antioxidánsokban és flavonoidokban, melyek segíteni tudják a vérnyomás csökkentését.
 
- Céklalé - annak érdekében, hogy stabilizáld a vérnyomásod, minden nap igyál meg 2,5 dl céklalevet! A cékla nagyon egészséges, javítja a véráramlást, egészségesen tartja a szív- és érrendszert, és az általános egészségügyi állapotot is javítja.
 
- Áfonya - minden nap egy csésze áfonya segít a vérnyomás normalizálásában. Olyan betegségek elkerülésében is segít, mint az arterioszklerózis, mely a szív- és érrendszeri betegségek előjele.

 

Mik azok a gyógynövények, amelyek csökkenthetikik a vérnyomást? - Étrend-kiegészítők, teák

- koleszterint csökkentő étrend,  Hesperidin_Flavitamin

- fokhagyma, fogyasztható bármilyen formában, de ha gyomor-panaszokat okoz, Fokhagyma étrendkiegészítő kapszula ajánlott

- galagonya,  Galagonya tea,  Galagonya tea,   Cardi Super Flavin7 (galagonya-tartalom)

- lucerna,   Lucerna tabletta, Lucerna tabletta,     Cyto Flavin7 (lucerna-tartalom)

- halolajok, Omega3 halolaj E-vitaminnal,  Omega3 pro halolaj 

- vadgesztenye, Vadgesztenye tabletta

- fehér fagyöngy, Fehér Fagyöngy tea

- Q10 szedése, Q10 kapszula- 100 db

- Egyéb szív,- és érrendszeri  étrendkiegészítők 

 

Hogyan hat az életmód változtatás a magas vérnyomásra?

Az Európai Hipertónia Társaság legújabb ajánlása alapján a követező életmódbeli változtatások segítségünkre lehetnek a vérnyomás normalizálásában. Ezek valamennyi hipertóniás betegnél szükségesek, függetlenül a gyógyszeres kezeléstől. A cél a vérnyomás csökkentése, az egyéb rizikófaktorok mérséklése és a beteg által szedett gyógyszerek számának csökkentése. Az alábbiakkal tehetjük a legtöbbet az optimális vérnyomásért!

- A dohányzás elhagyása
- Testtömeg csökkentése (és annak megtartása)
- Nagy mennyiségű alkoholfogyasztás csökkentése
- Fizikai aktivitás fokozása
- A só fogyasztás mérséklése
- A gyümölcs és a zöldség bevitel növelése, a telített és a teljes zsír bevitel mérséklése

 

Mi mennyit számít ?

 

5 kg testsúlycsökkenés

DASH diéta

Sóbevitel csökkentése (5g/nap)

Fizikai aktivitás növelése

Alkoholfogyasztás csökkentése

 

 3-4 Hgmm

 8-12 Hgmm

 4-5 Hgmm 

 5-7 Hgmm

 2-4 Hgmm