A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Testünk legfőbb gyógyítója

Az ember élete egy lélegzetvétellel kezdődik. Amikor a születendő gyermek felsír, megtörténik az első lélegzetvétele.  Ettől kezdve a lélegzet befolyással van szervezete teljes működésére.

Olyan egyszerűen hangzik, és olyan természetesnek  tartjuk, hogy nem is foglalkozunk vele, nem  gondolunk rá. El sem tudjuk  képzelni,  milyen  mérhetetlen hatalma van életünkben a lélegzetnek, mekkora energiák felszabadítására képes.

Nem véletlenül vált ismertté a mondat: Az ember néhány hétig elélhet táplálék nélkül, két napig folyadék nélkül, de légzés nélkül csupán néhány percig bírja. Ebből is látszik, hogy a légzés milyen fontos az életünkben.

Indiában úgy tartják, hogy a tudatos, nyugodt légzés az agy legértékesebb adottságainak működését, és a gondolkodás világosságát biztosítja, ezáltal az életerő áramlását irányítja.

Eszünkbe jutott valaha, hogy a lélegzet testünk, lelkünk legfőbb gyógyítója?

Tudta-e, hogy

-          a gyógyászatban az oxigéné a legfontosabb szerep?

-          egy mély, hosszú lélegzetvétellel hatszor-tízszer annyi levegőhöz jutunk, mint a szokásos felületes légzéssel?

-          agyunk a belélegzett oxigén 80 %-át felhasználja?

-          nyirokrendszerünk tisztító folyamatait tudatos és helyes légzéssel a tízszeresére gyorsíthatjuk?

-          a kb. 750 millió tüdőhólyagocskáinkból átlagosan csak minden huszadikat használjuk?

-          a test salak-anyagainak 70 %-a kilégzéssel távozik? További 20 %-ot választ ki a bőr, csupán 10 %-ot az emésztőrendszer.

-          a test legnagyobb izma a rekeszizom?

Ez a felsorolás azt hívatott érzékeltetni, hogy a  helyes légzés, a lélegző-gyakorlatok  mennyire fontosak életünk során.

 

A ma embere, egyre kevesebb időt fordít a helyes légzésre, egyrészt a rohanó élet stílusunk, másrészt a  fentebb leírt természetesnek vélt  életfunkciók miatt. Pedig, ha nem figyelünk rá, energia szintünk alacsonyabbra süllyed, testi és lelki működésünkben egyensúly zavar alakulhat ki.

Ha oda figyelünk a helyes légzés fontosságára, jobb is lehetne a közérzetünk. A napi életünkben olyan területen is jobbulást észlelnénk, amire eddig nem is gondoltunk.

Csak néhány példa:

-          megmutatkozna testtartásunkban, mivel kölcsönösen feltételezik egymást

-          a jó testtartás jobb lélegzést biztosít

-          a jó testtartás és a jó légzés hatással van belső szerveink működésére, végtagjaink erőnlétére

-          tudta, hogy a jó testtartás a lelki tartásának a tükörképe?

-          testünk teljes anyagcseréjét harmonizálja

-          jobban alszunk, nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb a pihenésünk

-          tehermentesíti szívünket

-          erősíti egész kiválasztó rendszerünket.

 

Hogyan lélegezzünk? Orron vagy szájon át?

A legjobb, legegészségesebb az orron át történő légzés.

Az orr hatékonyabban juttatja szervezetünkbe a belélegzett levegőt. Nedvesebben tartja, felmelegíti, szűri, tisztítja. A szájon át történő lélegzés esetén  gyakoribbak a fertőzések.

Ha orrunkon át vesszük a levegőt és szájon át lélegezzük ki, testünk több energiát tart meg, mint amennyit lead.

Fontos, hogy lélegzetünket, egyben életünket, ne másodlagos dolognak tartsuk,  helyezzük elsődleges, napi gyakorlattá. Legcélszerűbb reggel és este légző gyakorlatokat végezni.

 

Légző gyakorlat

Végezhetjük szabadban, de lakásunkban is, lehetőleg nyitott ablaknál;

Aki nem gyakorolta eddig, nem késő elkezdeni. Mai felgyorsult világunkban érdemes annyit megtenni, hogy  reggel és/vagy este végezzünk egyszerűbb légző-gyakorlatokat, közben megtapasztalhatjuk, melyik légzés tesz legjobbat  testünknek.

Mielőtt elkezdünk, bármilyen légző gyakorlatot, figyeljünk öltözetünkre, legyen kényelmes,  ne legyenek szorító ruhák rajtunk, semmi olyan, ami a szabad légzésben akadályozna.  

Először kilégzéssel kezdjük.

Utána  hasi légzéssel, majd folytassuk a mélylégzéssel,. X

Közben figyeljük, mi az, ami legjobb érzéssel tölt el bennünket.

 

A mélylégzés nagyon fontos gyakorlat, ez újítja meg az energiánkat.

A légzés legyen mindig nyugodt, és egyenletes, a be és kilégzés egyformán lassú. Lazán, erőlködés nélkül történjen, belégzéskor kicsit hajtsuk hátra a fejünket.

Tudatosan lélegezzünk, ne csak a tüdőt töltsük meg levegővel, hanem az egész testet. Minden lélegzetvételkor éljük át, hogy egyre egészségesebbek, és frissebbek vagyunk. Érezzük, ahogy belégzéskor az egészség árad befelé, és kilégzéskor, hogy korokozótól szabadulunk meg.

 

"Minél finomabb a lélegzetünk, annál békésebb testünk és szellemünk."  

Thich Nhat Hanh   buddhista szerzetes

 

 

Lejegyezte:

Barátfalvy Irén

2022.január 31.